|
Analýza úspěšné komunikace na Instagramu na příkladu předních českých food blogerek
Kader Aghová, Magdalena ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Diplomová práce se věnuje analýze úspěšné komunikace předních českých food blogerek s jejich sledujícími na sociální síti Instagram, kde je jedním z populárních témat jídlo. Mnoho profilů s touto tematikou však nesdílí pouze pokrmy, ale také své osobní fotografie. Kromě úspěšné komunikace na Instagramu je tedy předmětem mé práce také to, jaká témata mezi zkoumanými příspěvky a celkově na profilech převažují. Co se týče komunikace blogerek s jejich sledujícími, zajímá mě, jakým způsobem píšou příspěvky, co se snaží vyjádřit fotografiemi a hashtagy a jak reagují na komentáře. Předmětem analýzy jsou také emotikony a lokace. V teoretické části je charakterizován Instagram, jeho funkce a způsoby, jak na něm dosáhnout úspěšnosti. Dále je také z různých aspektů probrána fotografie, "čtení" obrazu, blogy a sociální sémiotika, jejíž přístup je pro mou práci důležitý právě z toho důvodu, že na Instagramu se význam předává prostřednictvím již výše zmíněných několika módů. Základem tohoto kvalitativního výzkumu je obsahová analýza tří profilů oblíbených českých food blogerek, a to @made_by_kristina, @cukrfree.cz a @kitchenettehome. Zkoumáno je 12-13 nejúspěšnějších příspěvků z jejich profilů - za každý měsíc v období leden- prosinec 2019 je vybrán snímek s největším počtem "lajků" či komentářů. Získaná data...
|
|
Sémiotika designu: Produktový design jako selektivní proces materializace Případová studie: Designéři jako tvůrci materializovaných představ
Dostálová, Zuzana ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
Tato práce se zabývá sémiotikou designu, zaměřuje se na produktový design (design světel) z perspektivy sociální sémiotiky (van Leeuwen, 2005; Kress a van Leeuwen, 2006), multimodality (Kress, 2010) a produktového designu (Norman, 1988, 2004a; Monö, 1997) a pohlíží na design jako na multimodální proces voleb a výsledek materializace významů. V teoretické části práce je věnován prostor definicím jednotlivých přístupů a pojmů, které jsou následně aplikovány v empirické části práce. V té jsou krom výše uvedeného využity Rileym stanovené fáze designu (Riley, 2003, 2004), se kterými jsou spojené jednotlivé teoretické přístupy (fáze diskursu se sociální sémiotikou, fáze koncepce s multimodalitou a emočním designem, fáze produkce či vzniku s multimodalitou a fáze přijetí se sociální sémiotikou a produktovým designem). Polostrukturované rozhovory byly vedeny se třemi designéry zaměřujícími se na design světel - Janem Plecháčem, Jakubem Pollágem a Karlem Matějkou. Cílem práce je z pohledu samotných designérů zmapovat a porovnat designérské praktiky s ohledem na zamýšlený význam (záměr) produktů, použité módy a akcentování odlišných rovin designu. Klíčová slova Sociální sémiotika, produktový design, emoční design, multimodalita, materializace
|
|
Antiimigrační postoj v české hudební tvorbě: sémiotická analýza
Růžička, Miroslav ; Podzimek, Jan (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Ve své diplomové práci rekonstruuji protiimigrační postoj v české vlastenecké hudební tvorbě v roce 2016 na pozadí tzv. evropské migrační krize. Vzorek sestává z pěti vybraných videoklipů k českým vlasteneckým protestním písním reagujícím na migrační krizi a události s ní spojené. V práci vycházím z teoretických východisek sociální sémiotiky a jako metodu výzkumu využívám multimodální sémiotickou analýzu, která dovoluje detailně zkoumat obsah komplexních komunikátů, jako je právě videoklip. V teoretické části se zaměřuji na seznámení čtenáře se základy sémiotiky, od kterých plynule přecházím ke škole sociální sémiotiky a jejích teorií módů a multimodality, které poskytují teoretické ukotvení pro analýzu v praktické části. Dále se také věnuji přiblížení průběhu tzv. evropské migrační krize v letech 2015 a 2016, jenž byl určující pro vznik těchto vlasteneckých videoklipů. Také zdůvodňuji výběr vzorku a analyzovaných motivů. Praktická část potom obsahuje samotný rozbor vybraných videoklipů pomocí multimodální sémiotické analýzy s ohledem na tři módy - mód řeči, videa a hudby. V nich dekóduji znaky patřící pod předem nastavené motivy. Výsledky každé z analýz jednotlivě shrnuji a z těchto shrnutí nakonec provádím finální syntézu výsledků, která odhaluje podobu protiimigračního postoje v těchto...
|
|
Mediální obraz české pivní kultury v letech 2016 až 2017
Otta, Marek ; Podzimek, Jan (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá mediální obsah vybraných tištěných reklam na pivo v Česku v průběhu let 2016 a 2017. Práce analyzuje tyto reklamy pomocí multimodální sémiotické analýzy, konkrétně tedy obsah sdělení těchto reklam z hlediska tří nejzásadnějších módů - obrazového módu, módu písma a layoutu. Teoretická část práce se nejvíce zaměřuje na teorii sociální sémiotiky a z ní vycházející teorii módů a multimodality. Tyto teorie pak poskytují základy pro praktickou část práce, jež využívá metody multimodální analýzy. Vybrané reklamy jsou podrobeny detailní analýze sémiotických módů, které jsou následně porovnány a zhodnoceny. Práce se zároveň soustředí na nejběžnější motivy a stereotypy spjaté s mediálním obrazem pivního prostředí, jež jsou na základě multimodální analýzy zpozorovány. Současně se práce zaměřuje na sociokulturní kontext, ve kterém se reklamy odehrávají, či problematiku zastoupení mužů a žen v těchto reklamách. Cílem práce je pak sestavení celkového mediálního obrazu pivní kultury v Česku na základě společných principů a znaků, kterými se reklamy v tomto období vyznačují.
|
|
Mládež ve fotografiích v časopise Mladý svět (1959 - 1989)
Teplá, Jana ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent) ; Bednařík, Petr (oponent)
Mládež ve fotografiích v časopise Mladý svět (1959-1989) Jana Teplá Abstrakt: Disertační práce je zaměřena na analýzu způsobu zobrazování mládeže ve fotografiích v časopise Mladý svět v období let 1959 až 1989 s cílem zjistit, zda a jak se tento způsob měnil v závislosti na proměně diskurzivních praktik a sociokulturních praktik. Snahou je tak odhalit, jak se diskurz novinářských fotografií prolínal s diskurzem o mládeži v Československu v období socialismu. Konkrétním cílem práce je analyzovat fotografie na titulních stranách Mladého světa zobrazující československou mládež s ohledem na zpravodajské hodnoty fotografií a s ohledem na ideologické vzkazy, které prostředkují. K analýze fotografií byly využity smíšené metody. Pro zjištění hlavních zpravodajských hodnot fotografií byla aplikována kvantitativní obsahová analýza, pro odhalení ideologických vzkazů fotografií byla aplikována sociálně sémiotická analýza a pro rozšíření základny dobového kontextuálního rámce byla využita metoda orální historie. Výzkumná část je s ohledem na změny v institucionálním a sociokulturním kontextu rozčleněna na tři časové etapy: období šedesátých let (leden 1959 až prosinec 1967), období pražského jara a krátce po okupaci vojsky Varšavské smlouvy (leden 1968 až březen 1969) a období normalizace (duben 1969 až prosinec 1989).
|
|
Sémiologická analýza obrazu Baracka Obamy v magazínu Time
Růňová, Michaela ; Šafaříková, Radana (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá současným mediálním sdělením, vizuálním obrazem Baracka Obamy na titulních stranách magazínu Time, a aplikací metody sémiologické analýzy inspirované Rolandem Barthesem. Sémiologický rozbor je prováděn na vybraných titulních stranách časopisu Time. Na začátku každé analýzy je vždy stanovena a popsána metoda, která je následně aplikována. Využívány jsou koncepty čtení obrazu, denotace, konotace a mýtu. Pozornost je zaměřena také na pojetí fotografie a vztah mezi textem a obrazem. Práce poukazuje na využití Barthesových teoretických konceptů na současném vizuálním sdělení. Zaměřuji se také na inovaci metody sémiologického rozboru pomocí poznatků ze sociální sémiologie. Mezi základní sledované linie a hypotézy patří: snaha o využití konceptů denotace, konotace a mýtu při analýze vizuálního obrazu známého politika, sledování vztahu mezi textem a obrazem v rámci titulních stran. Výsledky analýz jsou zhodnoceny a doplněny o rozbor tendencí v kompozici obrazu politika. Práce sleduje, jak jsou Barthesovy metody aplikovatelné a jaké výsledky nám analýza předkládá. V obrazu Baracka Obamy jde o jistou vizuální komunikaci, kde média ovlivňují způsob finálního vnímání politika. KLÍČOVÁ SLOVA sémiologie, sémiologická analýza, čtení obrazu, denotace, konotace, mýtus, sociální sémiologie,...
|